داستان نویسی اقلیمی کرمانشاه
نویسندگان
چکیده
اقلیمگرایی در داستاننویسی معاصر ایران به طور جدّی از دههی هزار و سیصد و سی شمسی آغاز می شود و در دهههای چهل و پنجاه به اوج خود می رسد. داستانهای اقلیمی غالباً بازتاب دهندهی ویژگی ها و عناصر مشترکی چون فرهنگ و باورها و آداب و رسوم یک منطقهی جغرافیایی هستند. در میان حوزههای پنجگانهی داستان نویسی اقلیمی ایران، باید از حوزهی داستان نویسی اقلیمی غرب یا کرمانشاه هم یاد کرد که هویّت مستقلّی دارد و اتّفاقاً عمر آن تقریباً به قدمت داستان نویسی مدرن ایران است، چرا که نخستین داستان اقلیمی که در سال هزار و سیصد و پنج شمسی چاپ شده به همین منطقه تعلّق دارد. در این مقاله داستانهای اقلیمی کرمانشاه، در محدودهی زمانی انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی معرّفی و برّرسی شده اند.
منابع مشابه
سه گونگی اقلیمی؛ طرحی نو در داستان نویسی اقلیمی جنوب
در میان حوزه های پنجگانه داستان نویسی اقلیمی ایران، داستان نویسی اقلیمی جنوب هویّت ممتاز و متفاوتی دارد.گستره منطقه جنوب در داستانهای اقلیمی آن از خوزستان و بوشهر و هرمزگان گرفته تا فارس و کرمان است. شرایط اقلیمی و محیطی گونه گون و وجود مظاهر طبیعی دریا و نخلستان و بیابان در کنار هم و آمیزش آن با صنعت نفت و نیز حضور خارجی ها و کارگران و مهاجران با فرهنگهای مختلف به داستانهای جنوبی رنگ ...
متن کاملویژگی های اقلیمی و روستایی در داستان نویسی خراسان
اقلیم گرایی در داستان نویسی معاصر ایران به طور جدّی از دهه هزار و سیصد و سی شمسی آغاز می شود و در دهه های چهل و پنجاه به اوج خود می رسد. داستان های اقلیمی غالباً بازتاب دهنده ویژگی ها و عناصر مشترکی چون فرهنگ، باورها، آداب و رسوم یک منطقۀ جغرافیایی اند. با توجّه به خاستگاه نویسندگان و ویژگی های اقلیمی بازتابیده در آثارشان، پنج حوزه یا شاخه داستان نویسی اقلیمی شمال، جنوب، غرب(کرمانشاه)، شرق(خراسان)...
متن کاملویژگی های اقلیمی در داستان نویسی شمال ایران
اقلیم گرایی در داستان نویسی معاصر ایران به طور جدّی از دهه هزار و سیصد و سی شمسی آغاز می شود و در دهه های چهل و پنجاه به اوج خود می رسد. داستان های اقلیمی غالباً بازتاب دهنده ویژگی ها و عناصر مشترکی چون فرهنگ، باورها و آداب و رسوم منطقه ای جغرافیایی اند. با توجّه به خاستگاه نویسندگان و ویژگی های اقلیمی بازتابیده در آثارشان، پنج حوزه یا شاخه داستان نویسی اقلیمی شمال، جنوب، غرب، شرق و آذربایجان، در ...
متن کاملنگاهی به داستان نویسی معاصر هند
سابقه ی داستان نویسی در هند به دوران بسیار کهن بر می گردد. اغلب ایرانیان، هند را با داستان های کلیله و دمنه می شناسند، امّا این که از داستان نویسی امروز هند تا چه حد با خبرند سؤالی ست که نمی توان پاسخ درستی برای آن یافت. از یک سو می دانیم که در این زمینه کوشش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر در ایران با داستان فیلم های تجاری و بازاری امروز هند آشنا هستیم که بیش تر بُعد رمانتیک و عاطفی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه عرفانیات در ادب فارسیجلد ۲، شماره ۷، صفحات ۱۱۵-۱۴۷
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023